Riktig kärlek.


Ruth och Calle med min mamma i knät.

Mina gammelmorförläldrar gick bort för 3 år sen. Det var dom första i min familj som dog som jag kände. 96 år gamla. Jag fick veta det en sommardag när jag satt i min fåtölj hemma. Jag kunde inte andas. Ruth var helt magisk. Sen bara några dagar stängde Calle ner. Han hade ingen ork efter att hans kärlek gått bort.


Ruth var frissa och Carl  sålde Persil tvättmedel när dom träffades. Hennes läppar var stora och håret snyggt lagt. Calle var alltid solbränd och lång. Riktigt stilig.  Dom blev råkära.


Sen byggde han upp sin egen firma i Halmstad. Disponent Carl Gustav Rundgren. Han blev lite av en kändis och var ofta med i tidningen. Jag har två tavlor hemma med tidningsutklipp om hans liv.


Jag var i deras lägenhet på Linnégatan i Göteborg ett flertal gånger. Jag tyckte det var så fint hemma hos dom. Vi åt alltid rökt ål och Calle rökte cigarr. Dom hade ett hus i Påarp i Halmstad som var helt sjukt. Det är nog den bästa platsen jag visste om som liten. Alla frukter och alla bär i hela världen fanns där. Ruth gjorde egen flädersaft och Calle tog oss till havet varje dag på hans axlar.


Ålderdomshem blev det på senare år. Bridgekvällar och helger på Rivieran. Calle beskyllde Ruth för att ha haft en affär med en annan man på hemmet. Detta var ju såklart omöjligt då Ruth knappt kunde röra sig. Svartsjuk efter alla dessa år ihop. Till sista dagen somnade dom alltid hållandes händer. Råkära och nästan hundra år gamla.





Saknar er.


 


Kommentarer
Postat av: Mor

Vill påpeka att jag redan fick smak på knäcke med kaviar och hackat ägg samt mkt smör hos "momme" och "moffa" eftersom jag var där rätt ofta. Fortfarande en favvo. Mums.

2009-04-25 @ 16:48:42
Postat av: fiffi

stört bra mor.

2009-04-28 @ 10:56:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0